31 Ekim 2011 Pazartesi

Di Blassi Katlanır Scooter ve Hikayesi

Size Bir İtalyan Scooter üreticisinin hikayesini anlatacağım. Di Blasi Katlanır Scooter - bisiklet tasarım ve üreticisi .


Rosario Di Blasi İtalyan hava kuvvetlerinde 1946 Yılında pilotluk yaptı. Havacılıkla ilgili çeşitli kitaplar yazdı. O yıllara ait Uçuş ölçüm cihazları imal etti. Wenkel motorunun pratik üretimi ve iyileştirmesi konusunda çalışmalar yaptı.


Savaştan sonra ROMA da yaşamaya başladı. 1948 Yılında Bisiklet kullanıyordu o yıl Vittorio De Sica nın," Bisiklet Hırsızları" filminden etkilendi. Her gün bisikletini evinin 8. katına dar bir asansörle indirip çıkarıyor evinde koruyordu. O sıralar aklına katlanabilir bisiklet fikri geldi. Prototipini üretti. Doğduğu yer Syracuse Sicilyada çalışmalara başladı.Di Blasi Industriale yi kurdu. İmalata başladı. Vespa ve lambretta lardan etkilenmişti. Katlanabilir Scooter fikri oluştu. 1952 yılı ile 1956 yılları arası çeşitli prototipler üretti.


1968 Yılında Torino fuarında üç tekerlekli bir protitip tanıttıysada, üretimi uzun süre devam ettirmedi. İki tekerlekli model üzerinde çalışmalarına devam etti.


1973 Yılında Franco Morini R2 olarak adlandırılan bir motor ve tek vitesli şanzıman'a sahip modeli Benzin ambargosu olduğu dönemde büyük satış yaptı.

1979 yılında model R2 yerini R7'ye bıraktı, R7 çok-vitesli şanzıman'a sahipti. R7 üzerinde gelişme devam etti. Günümüze kadar geldi. R7E "Express" modeli ile üretimine devam etmektedir.


Küçük olmasından ötürü, Başta İtalya Polis Teşkilatı, Helikopter, küçük uçak Pilotları, gemi ile seyahat edenlerin ve Bir çok otomobil escort firmasının tercihi olmuştur. ( Bu Firmalar alkollü sürücülerin veya otomobil kullanamayacak kişilere şöför temin ediyor. Şöför adrese Di Blasi ile gidiyor, adreste otomobilin bagajına koyup işi bittikten sonra yine Di Basi ile geriye dönüyor.)

Di Blasi katlanır motor scooter, sadece 3 saniye içinde harekete hazır hale geliyor.


Teknik Özellikleri :

Model: Di Blasi Express
Yıl: 2011


Motor ve şanzıman

Motor Gücü : 49.90 ccm (3.04 inç küp)
Motor tipi : In-line dört, iki zamanlı
Güç : 1.30 HP (0.9 kW )) @ 3800 RPM
Azami hız : 48.3 km / h (30.0 mph)
Yakıt sistemi: Karbüratör
Yağlama sistemi: % 2 yağ karışımı
Soğutma sistemi: Hava
Yakıt tüketimi: 1.81 litre/100 km (55.2 km / l veya 129,96 mpg)
Sera gazları: 42.0 CO 2 gr / km. (CO2 - Karbondioksit emisyonu)

Şasi, süspansiyon, fren ve tekerlekler

Ön süspansiyon : Amortisör
Arka süspansiyon : Amortisör
Ön lastik boyutları: 4.00-5
Arka lastik boyutları: 4.00-5
Ön frenler: Kampana fren (tambur fren)
Arka frenler: Kampana fren (tambur fren)

Fiziksel yapısı

Kuru ağırlık: 29.0 kg (64.0 pound)
Güç / ağırlık oranı: 0,0448 HP / kg
Sele yüksekliği: 762 mm (30.0 inç) ayarlanabilir, düşük ayarda ise.
Toplam yükseklik: 584 mm (23.0 inç)
Toplam uzunluk: 1270 mm (50.0 inç)
Genel genişlik: 965 mm (38.0 inç)
Yakıt kapasitesi: 2.84 litre (0.75 galon)

Diğer özellikler

Çalıştırma : Ayak Marşı
Aydınlatma : Ön far, kuyruk ve fren lambaları, yan reflektörler, ön ve arka dönüş sinyalleri .

Renk seçenekleri: Kırmızı, sarı, mavi, siyah, yeşil

Boyut 29.5 x 12 x 12,5 inç


30 Ekim 2011 Pazar

İzmir Kayıkları'nı bilirmisiniz ?

Bugün Hava güzeldi. Scooterimle İnciraltına gitmeye karar verdim. Sahilde dolaşırken gözüme iliştiler. Sizinle paylaşmak istedim.


Temiz ve düzenli yapıları çok güzel görüntü veriyordu. Daveti aldım, yakından fotoğraflamak için küçük mendireğe doğru yürümeye başladım.



Yakınlarına geldiğimde "İzmir Kayıklarının"  İzmir Büyük Şehir Belediyesinin bir projesi olduğunu gördüm.


Değişik gövde yapısına Sahiptiler,  Baş ve Kıç tipi , Denizcilik tabiri ile "kaşık "şeklindeydi. 




Barınak Görevliisiyle yaptığım görüşmede, Resmi törenlerde ve resmi geçitlerde kullanıldığı, Bunun dışındaki zamanda eğitime hizmet verdiğini öğrendim. Kayıklar diğer zamanlarda Dokuz Eylül Denizcilik Yüksek Okulu Güverte bölümü öğrencilerini eğitiyormuş.




Motorsuz kullanılan Tekneler kürek ve Yelkenle hareket ediyor.






İzmir Kayıklarının tarihçesi :

İzmir kayıkları, 1800’lü yıllarda İzmir Körfezi’nde, açıkta demirleyen gemiler ile iskeleler arasında yük ve yolcu taşıyan teknelerdir. Bu kayıklar, aynı zamanda denize kıyısı bulunan Karaburun, Çeşme, Foça gibi çevre ilçeler ve köyler ile yakın mesafe Ege adalarını deniz yoluyla İzmir’e bağlamışlardır. Yani günümüzdeki kamyonetlerin, otobüslerin işlevini görmüşlerdi. Kayıkta bir dümenciyle, bir ya da iki kürekçi bulunurdu. Bazı durumlarda üç kürekçi de olabilirdi. 12 metrekarelik yelkeni ve ince uzun yapısı sayesinde en uzak mesafelere bile kısa sürede giderlerdi.
Bu kayıkların hafif meşeden yapılmış omurgası vardı. Dış kaplamalarda akgürgen kullanılmıştı. Kayıkların yeşil ve beyaz boyanan gövdelerinin üzerine rengarenk çiçek motifleri işlenirdi. Belki de bu çiçek desenleriyle kayıkçılar, karaya olan özlemlerini dile getirirlerdi. Kayıklara sepet, küfe, hurç, sandık gibi eşyalar yüklenir, yolcular kıç tarafa doğru her iki yanda bulunan oturaklara otururlardı. Uzak mesafelere giden kayıklarda birer su testisi ya da küpüyle maşrapa bulundurmak adettendi. Yaz aylarında akşamları sıcaktan bunalan İzmirliler bu kayıklarla körfezin yakamozları arasında serinlemeye çıkarlardı.






29 Ekim 2011 Cumartesi


Bilgisayarın Güç kaynağı (PSU) dan Scooter'imizin aküsünü şarj etmek için cihaz yaptık.

Konu hakkında internette araştırma yapmıştım, bulduklarım detaylı ve uzun uğraşı gerektiriyordu. Bulduklarımı sentezleyip daha basit hale getirdim. Cihaz beş saatte 12 V 7 A akü şarj ediyor. Cihazın çalışmasını takılan ampülden takip ediyorsunuz. 

Kullandığım Malzemeler

Kullanılmış sağlam PSU (Bilgisayar güç kaynağı)
İkişer adet Civata, somun 
Dört adet rondela
Tüpcüden Dört conta rica ettik :=)
Ufak bir parça benzin hortumu
İki Metre Kalın kablo
Kablo için pabuç
Akü başı bir kırmızı bir siyah kıskaç
Scooter sinyal veya far ampulü
Elektrik bandı.

Başlangıçta güç kaynağının üstündeki dört küçük vidayı söküp kapağı çıkarıyoruz. 



Ortada işaretlediğim 20 pinlik ana güç soketi hariç diğer uçları kesiyoruz. 20 pinde çeşitli voltajlar olduğundan ellememenizi tavsiye ederim alttada gösterdiğim gibi sadece yan yana olan yeşil ve siyah uçları güç kaynağını çalıştırmak için kullanacağız.



Bir kırmızı ve siyah kabloyu ayırdım. Siyah ucu ampulün yan metal kısmına kırmızıyı alttaki kısımlardaki birine lehiledim.Sarı uçları bir araya getirdim + 12 Volt çıkışı oluşturdum. "Kırmızı kabloyla kullanacağım siyah kablo hariç" diğer siyah kabloları bir araya getirdim. Bu uçlarda negatif ucu oluşturdum.


Sonra ampülün altını bantladım.Toplu kabloların çıktığı yerden ampul ve kabloyu dışarı aldım.



Sarı kablo grubu + 12 V ve Siyah kablo grubu (-) içeride kalıyor.



Üst kapağı iki noktadan civataların geçeceği şekilde deldim. civataların kapakla temas edece noktasına benzin hortumu geçirdim, deliklerden civataları geçirmeden tüpçüden aldığım contaları alt ve üst noktalara yerleştirdim. Rondelalar bunların üstünde kalacak, Civataların kapağa kesinlikle değmemesi gerekiyor, yalıtıyoruz. Civata kafaları altta kalacak şekilde geçiriyoruz.



Sarı ve Siyah kabloları alt kısma , İki metre kabloyu birer metre olarak ikiye kesiyor, bir ucuna pabuçları diğer ucuna akü kıskaçlarını takıyoruz , Alttan sarı kablonun bulunduğu civatanın ucuna kırmızı kıskacı, Alttan Siyah kabloların bağlı olduğu kısma siyah kıskacı takıyoruz. Kırmızının bulunduğu kısma + işareti Siyah kıskaçın bulunduğu kısma - işaretini asetat kalemi ile yazıyoruzki karıştırmayalım.




Kapağı dikkatlice kapatıyoruz. Ampul dışarıda unutmayın.


20 pindeki yeşil ve siyah ucu 5 cm lik uçları açılmış bir kabloyla birleştirip sistemi çalıştırabilirsiniz. İsterseniz 20 pinden bahsedilen yeşil ve siyah kabloyu ayırarak bir aplik anahtarı takabilirsiniz.


Akü şarj ederken uçları dikkatli bağlayın 12 V 7 A akü tahmini 5 saatte toparlıyor.


Güle güle kullanın.






23 Ekim 2011 Pazar

İzmir'de bugün hava sakin, Deniz durgundu


İzmir'de bugün hava sakin, Deniz durgundu, deniz "ÇARŞAF" gibi düzdü. yoğun işin arası Konak Üçkuyular arası Mustafa Kemal Paşa bulvarından bir kaç fotoğraf çektim. Kısa bir Mola insana huzur veriyor.

Konak iskeleye yaklaşan bir vapur.





Açıkta yük gemisi liman için sırasını bekliyor.



Deniz ve kenarı sakin, huzurlu.






22 Ekim 2011 Cumartesi

Scooterde marş motoru arızası, değişimi.

Geçen ay büyük bir bakım yaptım. Scooterim tıkır tıkır işliyordu. Bir kaç gün önce sabahları marş zor basmaya başladı. Bir iki gün sonra zırıldıyarak uzun süre sonra basmaya veya basmamaya , biraz daha geçince Tık tık sesi verip hiç basmamaya başladı. Ayak marşı ile çalıştırıp gitmeye başladım. İlk önce akü'den şüphelendim, kontrol ettim hiç bir problem yok. Sırayla Buji, Buji kablosu, Marş rölesi sağlam. MARŞ MOTORUNU söktük dışarıda aküyle bastık çalışıyor. Statör volan ara ara yok. her şey sağlam görünüyor. Tümünü kontrol edip yerine taktık. Buyrun Motor sökmeden en azından gayretle basmaya çalışyordu. Şimdi TIK TIK diyor hiç basmıyor. Neyse kapatıp ayak marşı ile çalıştırıp işlerimi gördüm. Bu sabah Mondial Satış - Servisi Gülhan Galeri'ye uğradım. Onarım ekibinin yöneticisi CENK ustayı yakaladım. Maalesef ekip devamlı orda olsada kendisini bulmak mucize açtık baktık. Marş rölesini kontrol etti.

Marş Motoru dedi Usta söküp baktık dedim. Dışarda çalışabilir, yerine takınca almaz hakikatten aynen dediği gibi tek marşta aldı. Marş motorunu kendinizde değiştirebilirsiniz.

Çıkan arızalı Scooterimizin marş motoru.

Marş motoru ile ilgili bilgilendirici daha önce yayınlanmış bir yazı var. İncelemek isteyenlere aşağıda ;

21 Ekim 2011 Cuma

Scooter Bilgi Forumu Bumerang Ödülüne aday.


Scooter Bilgi Forumu olarak, Hürriyet Gazetesi Bumerang "En Bilge Form" Katagorisinde ödül için yarışıyoruz. 
En Bilge Forum'un anlamı;Belirli bir konu üzerine yoğunlaşmış, belirlenen konu üzerinde güncel paylaşımları bulunan oturmuş bir kitlenin yer aldığı, konu ile ilgili farklı bilgi ve paylaşımları içeren, tasarım olarak kullanışlı forumları içerir. "  Biz yaptığımız paylaşımlarla ve Türkiyede Scooter üzerine teknik destek veren en iyi sitelerden biri olduğumuzada inanıyoruz. 1000'in üzerinde  seçkin üyemizle sizde bunu teyit ediyorsunuz. İstatislikler bir buçuk yılda 485.000 Teknik konu tıklanmamızın olduğunu söylüyor . Demekki paylaşımlarımız izlenmeye değer. Her gün Yeni ve Güncel paylaşımlar yapmaya çalışıyoruz. Sizce bunu hakketmiyormuyuz ? Eğer sizde bu sitenin paylaşımlarının yararlı olduğuna inanıyorsanız OYLARINIZI bekliyoruz. Eğer derece'ye girersek , Unutmayın alınacak ödül hepimizin olacaktır. Her zaman söylüyoruz. Bu siteyi var eden sizlersiniz.  Katılım linkimiz Aşağıda ve anasayfamızın sol tarafındadır. linkten güvenle oy verebilrisiniz. Unutmayın 4.11.2011 gece yarısı oylama bitiyor.
Bumerang "En Bilge Forum" Ödülü için oy verme linki.


"Tüm gerçekler üç aşamadan geçer. Once alaya alınırlar; sonra kendilerine şiddetle karşı çıkılır; ve son olarak ise doğruluklarının çok açık olduğu ilan edilir."

Arthur Schopenhauer

Scooter'de Otomatik Jikle nasıl çalışır ?Arızaları nedir ? Bakımı nasıl yapılır ?


Scooterimizde Bulunan jikle motorun özellikle Sabah çalışması ve Kış günlerinde ölçülü ısınıp sürüşe hazır olmasını sağlayan bir parçadır. GY6 sınıfı scooterlerde karbüratöre monte edilmiştir.

Bu resimde büyük halka ile işaretlenmiş Jikle nin sökülüşünü tarif ediyoruz. sağ yana yatık siyah tüp şeklindeki parçamızı iki vida ve elektrik bağlantısı tutuyor. Bunları söktükmü gereken tamir veya değiştirme işlemini kolayca yapabiliriz..

Motor çalıştıktan sonra, sökülmüş açıkta olan jiklenin Sarı iğnesi (Piston) yavaşça açılıyor. Burada benzin akışı bir miktar artarak devri yükseltiyor. Motorun ısınmasını ve yağ devrini arttırıyor, hızlı şekilde motor bloglarının yağlanmasını sağlıyor. Bir süre sonra normal seviyesine otomatik iniyor.
Scooter Otomatik Jikle kesitini ve bağlandığı bölgedeki kesitli görünümüne bakıyoruz. Jiklenin bakımı basittir. İğnenin ve oturduğu bölgeyi WD40 tarzı bir yağlayıcı ile hafifce yağlamanız yeterli. Sorununuz varsa çözülmüyorsa yenisiyle değiştireceksiniz.



Scooterinizin Otomatik Jiklesi arızalı ise ;

- Jikleniz Arızalı ise motorunuz fazla benzin yakar
- Scooterinizin Çekiş gücü düşer.
- Jiklenin Pistonu kapalı kalmışsa bu sefer motor sabahları zor çalışır.

Otomatik Jikle sorunsuzsa nasıl çalışır ?




17 Ekim 2011 Pazartesi

Scooter Km ( Hız ) göstergesi ( saati ) , arızaları ve onarımı..

Scooterlerimizim tümünde mekanik veya elektronik hız göstergesi bulunur..
Kilometre veya hız göstergeleri , sürüş sırasındaki hızımızı ve gittiğimiz yolu da yüzmetre ve kilometre cinsinden bizlere bildirir..

Tabi ki scooterimizin her parçası gibi Km göstergeleri de arızalanırlar..

Km göstergemizi tanıyabilmek için üç parçaya ayırabiliriz..

Tekerlek Km dişlisi..
( Ön teker hareketini dişli yardımı ile spiral tele iletir..)

Kilometre teli
( Tekerlek dişlisinden aldığı dönme hareketini göstergeye iletir )

Kilometre gösterge ( Saati ) kadranı..
( Telin dönüş hareketini dişliler yardımı ile Km ibresine verdiği hareketle Saat / Km veya Mil olarak hızı göstermeye ve yine dişli hareketleri yardımı ile Km göstergesindeki numaraları döndürmeye yarar ..)


Aşağıdaki fotoda Km teker dişlisi ve Km telini görüyoruz..

Km teli , koruyucu kablosu içersinde somunla teker dişlisine bağlanmış..

Silindir şeklindeki bağlama somunu nu elimizle sola çevirerek gevşetiyoruz..
Telin somununu sonuna kadar çevirip teli kablosu ile beraber dışarı alıyoruz..
Spiral Km telinin uç kısımının işlevsel görevini yapabilmesi için presle yuvarlak durumundan dört köşe şekline getirilişine dikkat ediniz..
Herhangi bir Km saatinin Km teli…
Km kadranının önden görünüşü..

Km kadranının göğüslüğün iç tarafından görünüşü ve kırmızı yuvarlakla gösterilen spiralin Teker dişlisinde olduğu gibi somunlu bağlantı yeri…


Kilometre göstergesi veya Kilometre saatini tanıdıktan sonra , olabilecek arıza ve arızanın giderilme çarelerine beraberce bakalım..


Km Teker dişlisi arızası..
Bu dişli bir şekilde arızalanırsa , teker dişlisi yuvasına giren spiral Km teline dönme hareketini yaptırmadığı için , hareket Km hadranına iletilmemiş ve Km ibresi de sıfır üzerinde hareketsiz olarak durur..
Km dişlisinin arızalı olup olmadığını anlamak için Km teli somunu dişli kutusu üzerinden sökülerek çıkarılır..Tel el ile tekrar dişlideki yuvasına uturtulur..Ön teker el ile döndürülür . Eğer spiral Km teli dönmüyorsa Teker Km dişlisi veya dişli yuvası arızalı demektir…
Çaresi ..
Teker dişli kutusu sökülür içi açılır mekanik arızası giderilebilecek şekilde ise yapılır yoksa Km dişlisinin yenisi alınır…



Km teli arızası..
Km telinin iki arızası olabilir ..Birincisi tel herhangi bir yerinden kopabilir..Veya Km spiral telin iki ucundaki preslenmiş dörtköşe şekil bir şekilde yuvarlaşarak yuva içersine boşa dönmeye başlar….Bunu Km telini koruyucu kablosundan çekip çıkararak kontrol edebiliriz..Eğer arızalı ise..
Çaresi..
Yeni bir tane Km teli almaktır…



Km saati arızası..
Km saati arızası daha çok karşımıza çıkar..Çünkü arızalanacak daha fazla parçadan meydana gelmiştir..Araştırmaya başlamadan önce Km saatinin arızalı olup olmadığını ,
Sağlam olan Km spiral teli koruyucu kablosundan içeri Km saatına kadar sokar , tel dört köşe ucunun yuvasına oturttuktan sonra Km telini parmaklarımızla çevirir , ayni zamanda da saate bakarak ibrenin hareket edip etmediğini kontrol ederiz..Hareket etmiyorsa Km saatimiz arızalı demektir..
Arıza telin girdiği dört köşe yuvada veya buna bağlı dişlilerde olabilir..Dişlilerdeki olası aşınma hız ibresinin hareket etmemesi nedenidir..
Km satı tamiri yapan tamirciler vardır ..Buna Km saatinin yenisine ödeyeceğiniz değerle , tamirciye ödeyeceğiniz değer arasında karşılaştırma yaparak karar verebilirsiniz..
Çaresi..
Ya bir Km saati tamircisine gidilecek . veya yenisi alınacak...
Özellikle çin mallarının ucuz oluşu bizleri yeni bir Km saati almaya yönlendirecektir..

Scooter Bilgi Forumu Editörü
Ahmet Erşen Bıçakçı

16 Ekim 2011 Pazar

Bluetooth kulaklık aldım iki telefon destekli.

Scooterle gezinen biri olarak , sürüşte Telefon'u duymamak sorun olmaya başladı. Bluetooth kulaklık aramaya başladım. Tabiiki bazı kriterler'e sahip olması gerekiyordu. 

- Taktığımda kaskla beraber rahat kullanmalıydı.
- Çift telefon desteği olmalıydı.
- Cevap verme butonunu kaskın dışında kullanılmalı.

Aradığım kriterleri Samsung HM 1500 modelinde buldum.


Özelliklerine bakarsak :

HM1500 ‘e özel titreşim özelliği ile gürültülü ortamlarda ve telefonunuz sessiz modda iken bile her zaman ulaşılabilirsiniz. 2 telefonunuz ile aynı anda bağlantı kurabilirsiniz. Kristal netliğinde görüşme yapabiiyor, Parazit yaratabilecek gürültü ve yankıları , DSP teknolojisi ile en aza indirgeyor. Otomatik ses kontrol özelliği ile , Arka plandaki gürültü seviyesi arttığı zaman HM1500 görüşme sırasında ses seviyesini arttıracak ve parazitli sesi en az seviyeye indiriyor.6 saatlik konuşma süresi ve ~250 saat bekleme süresi var.

Ben 58 TL ye aldım.

Yanında Şarj cihazı, kullanım kitapçığı, Kulaklık lastiği yedeği veriliyor.