Takdir edilen başarıları özlüyoruz. İşte Türkiye "X" dalında en iyi denilebilecek , Parmakla gösterilecek. Şimdilik Yok.
Petrol Havzasının ortasında olan ve her ne hikmetse petrol'ü kendine yetmeyen bir ülkeyiz.
Bu dalda bir birinciliğimiz var. Ünvanımız "Dünya'nın en pahalı benzinin
satıldığı ülke" Yıllardır birinciliği ve "En" lakabını kaptırmadığımız
"TATSIZ" bir ünvan. Şöyle bir hikayesine bakalım Bu "En Pahalı Benzin"
hikayesi nereden nereye gelmiş.
Benzin ve motorin fiyatlarının 1 Ocak 2005’ten itibaren serbest
bırakılmasıyla, akaryakıttan alınan vergilerin tutarı hızlı bir şekilde
yükseldi. 2005 yılından bu yana geçen 8 yılda motorinden alınan vergi
tutarı yüzde 106 artarken, benzindeki artış oranı ise yüzde 71 oldu.
Yüksek vergi, benzin ve motorini pahalı hale getirdi.
Türkiye, litresi 2 Euro ile (5 TL) dünyanın en pahalı benzinini
tüketiyor. Ham petrol fiyatlarındaki artış ve yükselen döviz kurları,
benzin ve motorin fiyatlarını olumsuz etkiliyor. Akaryakıt fiyatlarının
pahalı olmasında sürekli artan vergilerin de önemli bir etkisi
bulunuyor. Resmi verilere göre 1 Ocak 2005'ten itibaren akaryakıt ürün
(benzin, motorin, fuel oil gibi) fiyatlarının oluşumu serbest bırakıldı.
Aradan geçen 8 yıllık sürede akaryakıttan alınan vergilerde hızlı bir
artış oldu. En fazla artış yüzde 106,4 ile motorinde yaşandı. Benzinden
alınan vergi ise yüzde 71,3 yükseldi. Vergilerdeki artış Türkiye'de
satılan benzin ve motorini dünyanın en pahalı ürünü haline getirdi.
Litresi 2 Euro ile (5 TL) dünyanın en pahalı benzinini Türkiye
tüketiyor. Ham petrol fiyatlarındaki artış ve yükselen döviz kurları
benzin ve motorin fiyatlarını pahalandırıyor. Akaryakıt fiyatlarının
pahalı olmasında sürekli artan vergi tutarlarının önemli bir etkisi
bulunuyor. 1 Ocak 2005’ten itibaren akaryakıt ürün (benzin, motorin,
fuel oil gibi) fiyatlarının oluşumu serbest bırakıldı. Aradan geçen 8
yıllık sürede akaryakıttan alınan vergilerin tutarında hızlı bir artış
oldu. Resmi kayıtlara göre en fazla artış yüzde 106,4 ile motorinde
yaşandı. Benzinden alınan vergi ise yüzde 71,3 oldu. Vergilerdeki artış
Türkiye’de satılan benzin ve motorini dünyanın en pahalı ürünü haline
getirdi.
Akaryakıt ürünlerinden alınan Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) ile Katma Değer
Vergisi’ndeki (KDV) artış, serbest piyasa olarak adlandırılan 1 Ocak
2005 sonrası toplam vergi gelirlerine de olumlu yansıdı. Enerji Piyasası
Düzenleme Kurumu (EPDK) Petrol Piyasası Sektör Raporu 2012’ye göre
2005’te 23,1 milyar lira olan toplam akaryakıt vergi geliri, geçen yıl
43,5 milyar dolara çıktı.
Yüksek vergi istasyonlarda benzin ve motorini pahalı satılır hale
getirdi. Resmi verilere göre Enerji Bakanlığı Petrol İşleri Genel
Müdürlüğü (PİGM) 31 Aralık 2004 itibarıyla akaryakıt fiyatlarını son kez
belirledi. PİGM’nin 31 Aralık 2004 tarihli fiyat belirlemesine göre 1
litre benzinden 1,71 lira, motorinden ise (kırsal) 1,09 lira vergi
alınıyordu. Serbest piyasa sistemi ile akaryakıttan alınan vergi hızla
artarak 18 Temmuz 2013 itibarıyla pompadan satılan 1 litre benzinden
2,93 lira, motorinden ise 2,25 lira vergi alınmaya başlandı. 8 yılda
vergideki artış oranı motorinde yüzde 106,4 ve benzinde ise yüzde 71,3
oldu.
Kaynak Zaman
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder