Scooterlerimizim tümünde mekanik veya elektronik hız göstergesi bulunur..
Kilometre veya hız göstergeleri , sürüş sırasındaki hızımızı ve
gittiğimiz yolu da yüzmetre ve kilometre cinsinden bizlere
bildirir..
Tabi ki scooterimizin her parçası gibi Km göstergeleri de arızalanırlar..
Km göstergemizi tanıyabilmek için üç parçaya ayırabiliriz..
Tekerlek Km dişlisi..
( Ön teker hareketini dişli yardımı ile spiral tele iletir..)
Kilometre teli
( Tekerlek dişlisinden aldığı dönme hareketini göstergeye iletir )
Kilometre gösterge ( Saati ) kadranı..
( Telin dönüş hareketini dişliler yardımı ile Km ibresine verdiği
hareketle Saat / Km veya Mil olarak hızı göstermeye ve yine
dişli hareketleri yardımı ile Km göstergesindeki numaraları
döndürmeye yarar ..)
Aşağıdaki fotoda Km teker dişlisi ve Km telini görüyoruz..
Km teli , koruyucu kablosu içersinde somunla teker dişlisine bağlanmış..
Silindir şeklindeki bağlama somunu nu elimizle sola çevirerek gevşetiyoruz..
Telin somununu sonuna kadar çevirip teli kablosu ile beraber dışarı alıyoruz..
Spiral Km telinin uç kısımının işlevsel görevini
yapabilmesi için presle yuvarlak durumundan dört köşe şekline
getirilişine dikkat ediniz..
Herhangi bir Km saatinin Km teli…
Km kadranının önden görünüşü..
Km kadranının göğüslüğün iç tarafından görünüşü
ve kırmızı yuvarlakla gösterilen spiralin Teker dişlisinde
olduğu gibi somunlu bağlantı yeri…
Kilometre göstergesi veya Kilometre saatini
tanıdıktan sonra , olabilecek arıza ve arızanın giderilme
çarelerine beraberce bakalım..
Km Teker dişlisi arızası..
Bu dişli bir şekilde arızalanırsa , teker dişlisi yuvasına
giren spiral Km teline dönme hareketini yaptırmadığı için ,
hareket Km hadranına iletilmemiş ve Km ibresi de sıfır üzerinde
hareketsiz olarak durur..
Km dişlisinin arızalı olup olmadığını anlamak için Km teli
somunu dişli kutusu üzerinden sökülerek çıkarılır..Tel el ile
tekrar dişlideki yuvasına uturtulur..Ön teker el ile döndürülür .
Eğer spiral Km teli dönmüyorsa Teker Km dişlisi veya dişli
yuvası arızalı demektir…
Çaresi ..
Teker dişli kutusu sökülür içi açılır mekanik arızası
giderilebilecek şekilde ise yapılır yoksa Km dişlisinin yenisi
alınır…
Km teli arızası..
Km telinin iki arızası olabilir ..Birincisi tel herhangi bir
yerinden kopabilir..Veya Km spiral telin iki ucundaki preslenmiş
dörtköşe şekil bir şekilde yuvarlaşarak yuva içersine boşa
dönmeye başlar….Bunu Km telini koruyucu kablosundan çekip
çıkararak kontrol edebiliriz..Eğer arızalı ise..
Çaresi..
Yeni bir tane Km teli almaktır…
Km saati arızası..
Km saati arızası daha çok karşımıza çıkar..Çünkü arızalanacak
daha fazla parçadan meydana gelmiştir..Araştırmaya başlamadan
önce Km saatinin arızalı olup olmadığını ,
Sağlam olan Km spiral teli koruyucu kablosundan içeri Km
saatına kadar sokar , tel dört köşe ucunun yuvasına oturttuktan
sonra Km telini parmaklarımızla çevirir , ayni zamanda da saate
bakarak ibrenin hareket edip etmediğini kontrol ederiz..Hareket
etmiyorsa Km saatimiz arızalı demektir..
Arıza telin girdiği dört köşe yuvada veya buna bağlı dişlilerde
olabilir..Dişlilerdeki olası aşınma hız ibresinin hareket etmemesi
nedenidir..
Km satı tamiri yapan tamirciler vardır ..Buna Km saatinin
yenisine ödeyeceğiniz değerle , tamirciye ödeyeceğiniz değer
arasında karşılaştırma yaparak karar verebilirsiniz..
Çaresi..
Ya bir Km saati tamircisine gidilecek . veya yenisi alınacak...
Özellikle çin mallarının ucuz oluşu bizleri yeni bir Km saati almaya yönlendirecektir..
Scooter Bilgi Forumu Editörü
Ahmet Erşen Bıçakçı
yazanın elleri dert görmesin
YanıtlaSilyazanın elleri dert görmesin
YanıtlaSilBenim motorumun km ibresi telle birikte donuyor yani tekerle tur attikca oda atiyor tur boylece ucundaki ibre yani cubuk yerinden cikip gosterge ıcine dusuyor.ariza neden olmus olabilir?
YanıtlaSil