Temiz ve düzenli yapıları çok güzel görüntü veriyordu. Daveti aldım, yakından fotoğraflamak için küçük mendireğe doğru yürümeye başladım.
Yakınlarına geldiğimde "İzmir Kayıklarının" İzmir Büyük Şehir Belediyesinin bir projesi olduğunu gördüm.
Barınak Görevliisiyle yaptığım görüşmede, Resmi törenlerde ve resmi geçitlerde kullanıldığı, Bunun dışındaki zamanda eğitime hizmet verdiğini öğrendim. Kayıklar diğer zamanlarda Dokuz Eylül Denizcilik Yüksek Okulu Güverte bölümü öğrencilerini eğitiyormuş.
Motorsuz kullanılan Tekneler kürek ve Yelkenle hareket ediyor.
İzmir Kayıklarının tarihçesi :
İzmir kayıkları, 1800’lü yıllarda İzmir Körfezi’nde, açıkta demirleyen gemiler ile iskeleler arasında yük ve yolcu taşıyan teknelerdir. Bu kayıklar, aynı zamanda denize kıyısı bulunan Karaburun, Çeşme, Foça gibi çevre ilçeler ve köyler ile yakın mesafe Ege adalarını deniz yoluyla İzmir’e bağlamışlardır. Yani günümüzdeki kamyonetlerin, otobüslerin işlevini görmüşlerdi. Kayıkta bir dümenciyle, bir ya da iki kürekçi bulunurdu. Bazı durumlarda üç kürekçi de olabilirdi. 12 metrekarelik yelkeni ve ince uzun yapısı sayesinde en uzak mesafelere bile kısa sürede giderlerdi.
Bu kayıkların hafif meşeden yapılmış omurgası vardı. Dış kaplamalarda akgürgen kullanılmıştı. Kayıkların yeşil ve beyaz boyanan gövdelerinin üzerine rengarenk çiçek motifleri işlenirdi. Belki de bu çiçek desenleriyle kayıkçılar, karaya olan özlemlerini dile getirirlerdi. Kayıklara sepet, küfe, hurç, sandık gibi eşyalar yüklenir, yolcular kıç tarafa doğru her iki yanda bulunan oturaklara otururlardı. Uzak mesafelere giden kayıklarda birer su testisi ya da küpüyle maşrapa bulundurmak adettendi. Yaz aylarında akşamları sıcaktan bunalan İzmirliler bu kayıklarla körfezin yakamozları arasında serinlemeye çıkarlardı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder